Nederland is toonaangevend op het gebied van het maatschappelijk verantwoord produceren van vlees. Afzonderlijk, maar ook met andere schakels in de keten werken bedrijven die aangesloten zijn bij de COV bijvoorbeeld hard aan verdere verbetering van de milieuprestaties om die positie te behouden en verder te versterken.
Gezamenlijke doelen op milieugebied heeft de COV (in 2012) verwoord in het eerste maatschappelijke jaarverslag en betreffen vermindering van de milieudruk, waar het gaat om de bodem, de fossiele grondstoffen en het gebruik van water en energie. Dat kan door de bedrijfsefficiëncy verder te verbeteren, door verspilling tegen te gaan, door (slimme) energiebesparende maatregelen en door toepassing van duurzame energie.
Algemene achtergrondinformatie
Zie voor algemene achtergrondinformatie over deze onderwerpen op Vlees.nl onder meer het themadossier Duurzaamheid, maar ook de thema’s Dierenwelzijn, Diergezondheid, Kwaliteit, Voedselveiligheid en Volksgezondheid.
Communicatieplatform
Constructieve communicatie over de duurzame NL vleesketen loopt wat de COV betreft via het cross-mediale consumentgerichte platform www.vlees.nl waar 'alles over vlees' te vinden of te vragen is. Zie onder meer het themadossier Duurzaamheid, maar ook de diverse andere thema’s.
Concepten
Vleesbedrijven borgen integraal duurzame producten met kwaliteitscontroles door onafhankelijke instanties bij leveranciers van de vleesverwerkende bedrijven.
De duurzaamheidsinspanningen krijgen in de winkel vorm via diverse concepten zoals Good Farming Star, Peter’s Farm Kalfsvlees, VITEL-oké, Vlees Beter, Milieukeur, Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV), Keten Duurzaam Rundvlees (KDR), LIVAR (Kloostervarken), Vair, Frievar, Lupinevarken, Heydehoeve, Buitengewone Varkens en andere thema- of streekgebonden producten.
De lijst is verre van volledig, maar hoe dan ook: alle concepten haken in op trends in vleesconsumptie, maar vooral ook op integrale verduurzaming met aandacht voor zowel het milieu als aspecten rond het dierenwelzijn en het langs die weg helpen creëren van meerwaarde.
Actieprogramma's
Duurzame doelen van de vleessector zijn vertaald in actieprogramma’s rond Milieu & Energie, zoals de Routekaart Vlees waarmee aandacht wordt besteed aan praktisch toepasbare verbeteringen op het terrein van Energie-Efficiëntie, Koelen & Vriezen, Conserveren, Nevenproducten en Keteninnovatie. De routekaart geeft richting hoe COV-leden tot aan 2030 stappen kunnen zetten naar een duurzamere vleesverwerkingsketen.
Meer integraal zijn er ook actieprogramma's rond Dierenwelzijn & Diergezondheid en Kwaliteit & Veiligheid, wat ook de leidende thema's zijn op deze COV-website.
Resultaten en voortgang heeft de COV in 2012 samengebracht in het Maatschappelijk Jaarverslag van de sector.
-
Rathenau: kalfsvleesketen bewust van maatschappelijke zorgen
Het Rathenau Instituut heeft (februari 2016) een studie uitgebracht naar ‘smart farming’ in de Nederlandse veehouderij: Precision Livestock Farming. Het geeft inzicht in de technische stand van zaken, de wijze waarop nieuwe techniek in de praktijk wordt benut en het geeft een beeld van maatschappelijke vragen die de digitalisering van het boerenbedrijf kan oproepen.
In dit rapport ook aandacht voor de kalfsvleessector: ‘Beheersing van processen levert bij de VanDrie Groep in Apeldoorn een aantal voordelen op. De marktleider heeft de regie in de keten en laat kalverhouders produceren volgens een door hen opgestelde afzetprijs, productspecificaties en eisen voor het dierenwelzijn en het milieu. Daarmee wordt niet alleen de productkwaliteit geborgd richting de supermarkten en de consument, maar ook de betaalbaarheid van kalfsvlees. Daarbij is de onderneming zich bewust van zorgen in de samenleving over de wijze waarop kalveren worden gehouden: dat betreft discussies over het weghalen van het kalf bij de moeder kort na de geboorte en het aspect van (vermeende) bloedarmoede. Discussies rond deze thema’s (in de media en achter de schermen bij de bedrijven) speelden rond 2008-2009 en niet alleen in Nederland, maar ook in Engeland. Voor de VanDrie Groep was dit mede aanleiding om te zorgen voor ketenregie én contacten."
Het Rathenau Instituut is een wetenschappelijke denktank van de overheid (EZ) rond ethische kwestie rond de dierhouderij. -
Vlees Beter Initiatief
De COV en haar leden committeren zich aan het ‘Vlees Beter initiatief: Ander vlees in 2020’ van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelen (CBL). Met dit initiatief heeft het georganiseerde vleesbedrijfsleven zichzelf normen opgelegd om varkensvlees verder te verduurzamen. Het gaat dan om bovenwettelijke normen die veelal ook verder gaan dan die van bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties. Het betreft normen op het gebied van dierenwelzijn, maar ook op het gebied van milieu-aspecten die mensen in bescherming nemen tegen mogelijke ziektebronnen, voor zover die samenhangen met de productie van vlees. Het CBL initiatief richt zich op de thema’s dierenwelzijn, milieu en mens & gezondheid.
Supply Chain Initiative
De vleesbedrijven verenigd in de COV onderschrijven het Europese initiatief The Supply Chain Initiative. Dit plan is ontwikkeld door zeven Europese samenwerkingsverbanden om eerlijke handel in de voedselketen te stimuleren. In The Supply Chain Initiative spraken de deelnemers een set van ‘Principles of Good Practice’ af, aangevuld met een lijst van voorbeelden van eerlijk en oneerlijk zaken doen in verticale ketenrelaties. De afspraken zijn geaccepteerd door de ‘High Level Forum for a Better Functioning Food Supply Chain’ van de Europese Commissie.