Frans van Dongen: 'Imago van vlees uit Nederland in buitenland is onze kracht'
'De kracht van de vleessector zit in het imago dat vlees uit Nederlands in het buitenland heeft', stelt Frans van Dongen in Nieuwe Oogst, tot 1 april 2024 directeur internationale zaken bij de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV). Die positie van de vleesexport in de wereld ontleent ons land aan waarden als voedselveiligheid en kwaliteit. Duurzaamheid wordt het nieuwe vlaggenschip van vlees uit Nederland, is de overtuiging van Van Dongen.
De veehouderij in Nederland staat onder druk. Er zal eerder minder vee komen dan meer. Dat valt niet te ontkennen, stelt Van Dongen. Maar hij is vol vertrouwen dat met de duurzaamheidsslag die is ingezet, vlees uit Nederland zijn positie binnen de vleesexport kan behouden. Van Dongen plaatst daarbij de kanttekening dat de extra investeringen die meer duurzaamheid met zich meebrengen, wel verzilverd moeten kunnen worden.
Lees het hele bericht op Nieuwe Oogst.