Vlees is geen stuntproduct
Supermarktketen Jumbo stopt met alle ‘van-voor’-aanbiedingen van vers vlees. Per eind mei gaat dit in. Het geldt voor al het verse rund-, varkens- en kippenvlees in Nederland, in alle vestigingen en online. Een opvallende stap die veel vragen oproept in Nederland.
“Vlees is geen stuntproduct”, zegt Laurens Hoedemaker, voorzitter van de COV. “Het is een waardevol en lekker onderdeel van een gevarieerd menu. Met name kinderen, jongeren, zwangere vrouwen en ouderen hebben behoefte aan voldoende hoogwaardige eiwitten uit vlees, vis en zuivel. Daarom is het goed dat vlees niet langer ‘in de reclame’ gaat.“
“Vlees van hogere kwaliteit mág niet alleen, maar móet zelfs meer kosten. Vee houden met meer dierenwelzijn en minder milieu-impact kost nu eenmaal meer. En die kosten worden uiteindelijk door de consument betaald. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan wat mensen kunnen betalen voor hun eten. Ook als je minder te besteden hebt moet je nog wel een volwaardige maaltijd met vlees kunnen eten. Keuzevrijheid is dus belangrijk.”
“Overigens is het helemaal niet nodig om vlees te vervangen door plantaardige eiwitten. Als we gemiddeld een beetje minder vlees eten en tegelijkertijd wat meer groenten en fruit, dan komen we prima aan een gevarieerd en uitgebalanceerd menu in lijn met de aanbevelingen van het Voedingscentrum”, sluit Hoedemaker af.