search

Nieuws

COV-Trusted Pork campagne maakt intensieve tour door Zuid-Oost Azië

COV-Trusted Pork campagne maakt intensieve tour door Zuid-Oost Azië
16 november 2018 | COV-nieuws | De COV en haar varkensvleesexporterende leden hebben deze week 2 landen in Zuid-Oost Azië aangedaan.

Eerst is van 13 tot en met 15 november jl. deelgenomen aan de Food and Hotel China beurs in Shanghai met een Trusted Pork stand. Aansluitend is op 16 november jl. een Trusted Pork seminar georganiseerd met een aansluitende networking sessie voor Japanse importeurs en Nederlandse exporteurs. Tijdens beide evenementen is nauw samengewerkt met de vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid in beide landen.

De Food and Hotel China beurs is een van de grootste beurzen in China voor vleesimport. Vele landen uit Noord en Zuid Amerika en uit Europa zijn daar aanwezig. De Nederlandse vleessector dit jaar voor de 2e keer. Dagelijks hebben circa 40.000 geïnteresseerden de beurs bezocht.
De Trusted Pork stand is dit jaar intensief bezocht door geïnteresseerde Chinese partijen. De belangstelling was zeer groot. Daarbij speelt ook de uitbraak van Afrikaanse Varkenspest in China een duidelijke rol. Hierdoor staat de binnenlandse productie onder druk en neemt de importbehoefte toe.



Op de tweede dag van de beurs heeft de COV samen met het Nederlandse consulaat in Shanghai een goedbezochte cocktail georganiseerd op de Trusted Pork stand. De Nederlandse Consul Generaal Remco van Wijngaarden heeft in zijn speech tijdens deze cocktail het belang van de Chinese markt voor de Nederlandse vleessector benadrukt evenals het commitment van de Nederlandse vleessector voor een duurzame handelspartner van China bij de export van veilig kwaliteitsvarkensvlees. Vervolgens is getoast op het succes van de Trusted Pork campagne in China.



In Tokyo is samen met de Nederlandse ambassade voor Japanse gasten een seminar georganiseerd over de garanties en controles en de veiligheid en kwaliteit van Europees en Nederlands varkensvlees; de basis van de communicatie binnen de Trusted Pork campagne. Deze garanties en controles zijn tijdens de seminar-presentaties belicht vanuit Europees perspectief, vanuit Nederlands perspectief en vanuit het perspectief van de bedrijven zelf. Aansluitend zijn de Japanse gasten op de residentie van Ambassadeur Aart Jacobi onthaald voor een drink en pork tasting als onderdeel van een networking bijeenkomst.

Het event was op een voorbeeldige wijze georganiseerd door de Nederlandse Landbouwraad in Tokyo, Evert Jan Krajenbrink en zijn team, en druk bezocht. Circa 60 Japanse gasten (importeurs, verwerkers, retailers en pers) hebben het event bezocht naast enkele vertegenwoordigers van de Japanse overheid.
Tijdens zijn welkomstwoorden heeft Ambassadeur Jacobi het belang dat Japanse afnemers en consumenten hechten aan controles, garanties en veiligheid benadrukt. Dat alles moet leiden tot maximaal vertrouwen. En dat is precies wat Trusted Pork beoogt.



Bij de drink en pork tasting zijn door de kok van de ambassade een aantal aantrekkelijke varkensvleesgerechten geserveerd van Nederlands varkensvlees. Een perfecte promotie van het Nederlandse product. Ambassadeur Jacobi heeft daarbij getoast op het succes van de handelsrelatie tussen Nederland en Japan. 

Contactpersoon: Frans van Dongen