Vleesproducten met duurzaamheidsclaim in de lift
In 2016 groeide het marktaandeel van diverse keurmerken in de Nederlandse supermarkten met 27% naar een omzet van zo’n € 3 miljard, een stijging van zo’n € 590 miljoen. Zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Het segment van de ‘duurzame(re) producten’ is inmiddels goed voor zo’n 12% van de supermarktomzet en is de nichemarkt ontgroeid.
De omzet van vlees- en vleeswarenproducten met een duurzaamheidsclaim groeide ook fors. Vooral het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming scoort goed. In totaal steeg de omzet in keurmerken met € 240 miljoen euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral door een sterke groei in vleeswaren, met een omzetstijging van € 47 naar 187 miljoen.
Beter Leven maakte in 2016 een groeispurt van 53% (+ € 315 miljoen) en nam de nummer 1 positie over van ‘Biologisch’. De consument besteedde zodoende ruim € 1 miljard in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren.
De gemeten keurmerken met een duurzaamheidsclaim zijn ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge en Milieukeur. MSC groeit met 5%, Biologisch met 12% en ASC het sterkst met een groei van 136%.
COV
De COV is samen met IRI en de betreffende keurmerkorganisaties, waaronder stichting Beter Leven, actief betrokken geweest bij het onderzoek. De uitgebreide onderzoeksresultaten worden binnenkort (intern) gecommuniceerd.