search

Nieuws

VION en AH in transparantie pilot

VION en AH in transparantie pilot
22 november 2016 | COV-nieuws | Vleesproducent Vion en Albert Heijn starten met steun van de overheid een pilot om consumenten meer inzicht te geven in de herkomst van het voedsel.

Via hun smartphone kunnen consumenten direct informatie krijgen over de herkomst van varkensvleesproducten.

Gedurende vier weken zal op een deel van het varkensvleesassortiment van Albert Heijn een sticker met QR-code worden aangebracht. De code leidt naar de website van Albert Heijn waarop specifieke informatie over de wijze van produceren (Beter Leven Keurmerk) wordt gegeven. Albert Heijn werkt samen met 150 Nederlandse varkenshouders die middels een gesloten keten hun varkens aanleveren.

De herkomst van het varkensvlees wordt inzichtelijk gemaakt door een link naar de website van Vion waarop de 150 deelnemende varkenshouders aan het Good Farming Star concept een gezicht krijgen. De site bevat informatie over het concept, de rol van de veehouder en de geografische spreiding van de varkenshouders via een kaart.

Begin 2016 kondigde staatssecretaris Van Dam aan een voedseldatabase op te zetten, samen met de voedselketen. Hij liet weten dat varkensvlees het eerste product zou worden in de database. De pilot van Albert Heijn en Vion is hiervan het eerste resultaat.