Nederlands vlees steeds beter gewaardeerd
Dat komt naar voren uit de vijfde editie van de Vion Consumer Monitor.
Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de ondervraagden vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding vindt. Maar het is niet meer voor iedereen vanzelfsprekend om het (bijna) dagelijks op het menu te zetten.
Als de consument kiest voor een stukje vlees, kiest ze steeds vaker voor kwaliteit. Concepten, die in de ogen van de consument staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, worden steeds populairder. Om te kunnen voldoen aan deze vraag is de slachterij van Vion in Groenlo omgebouwd tot een gespecialiseerde locatie voor verwerking van duurzaamheidsconcepten. Vanaf eind september 2016 worden hier alle varkens van de marktconcepten Good Farming Star en van het biologische concept De Groene Weg geslacht.
Een ruime meerderheid (60%) van de consumenten vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Herkomst speelt al een tijdje een belangrijke rol bij de aankoop van vlees en zal naar verwachting in de toekomst nog relevanter worden.
Uit de Vion Consumer Monitor blijkt tevens dat in de ogen van de consument niet kip, maar varkensvlees het meest veelzijdige stukje vlees is. Varkensvlees is makkelijk te bereiden en er is een gevarieerd aanbod van producten (met een eigen smaak).
De Vion Consumer Monitor – onderdeel van de Vion Maatwerkoplossingen - is erop gericht de vleeskoper en het aankoopproces van vlees beter te begrijpen. Het onderzoek is nu voor de vijfde keer gehouden onder ruim 2.500 huishoudens uit het GfK huishoudpanel. De Monitor bevat informatie over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces.