EU Commissaris Hogan geniet van NL kalfsvlees in Tokio
EU Commissaris Hogan heeft tijdens zijn businesstrip door China en Japan speciaal aandacht geschonken aan de kwaliteit van Nederlands kalfsvlees. Bij zijn ontmoeting in de Japanse hoofdstad Tokio met vertegenwoordigers van overheid en bedrijfsleven stond het product niet alleen op de agenda, maar ook op het menu.
De Europese Commissaris maakt momenteel een uitgebreide rondreis door China en Japan ter ondersteuning van de export van Europese voedingsmiddelen en zeker ook van rund- en kalfsvlees. Exportondersteuning staat binnen de EU hoog op de agenda. Landbouwcommissaris Hogan wil daar niet alleen in zijn beleid aan bijdragen, maar ook door persoonlijke inzet. Tijdens zijn handelsmissie in China en Japan spreekt Hogan met verschillende overheidsvertegenwoordigers over meer toegang tot de Chinese en Japanse markt. Tijdens het officiële diner ter promotie van EU producten stond Nederlands kalfsvlees centraal op de kaart. Hogan zei tijdens zijn speech dat hij hoopte dat alle genodigden zouden genieten van het lekkere Europese kalfsvlees, juist gearriveerd in Japan.
Hogan liet weten trots te zijn op het niveau van de Europese producenten dat 'top of the world' is en op de goede kwaliteitswaarborgen op het gebied van de voedselveiligheid, zoals ook Nederlandse exporteurs die kunnen bieden aan hun afnemers in het Verre Oosten. Het bevorderen van de handelscontacten kan volgens Hogan gouden kansen bieden. De EU onderhandelt momenteel met Japan over een Handelsakkoord. In nauw overleg met de Europese Commissie wil de COV via dit Handelsakkoord de exportmogelijkheden voor Nederlands kalfsvlees naar Japan een extra boost geven.
Binnen de Europese exportondersteuning worden ook mogelijkheden geboden om van ruimere budgetten gebruik te kunnen maken om productgroepen in diverse landen onder de aandacht te brengen en de export te helpen stimuleren. In dat kader bereidt de COV momenteel een promotieprogramma voor om de export van varkensvlees naar onder meer China en Japan te helpen bevorderen.
Deze Europese ondersteuning is nodig gezien de druk op de binnenlandse markt, onder meer door de economische situatie en het wegvallen van Rusland als belangrijke afzetmogelijkheid. Voor vlees speelt met name ook het grote belang van de vierkantsverwaarding: het optimaal kunnen vermarkten van het hele karkas en daarmee het in de praktijk tot waarde weten te brengen van delen die in Azië populairder zijn dan in de EU, zoals de neuzen, de oren en de poten, maar ook van de diverse bijproducten.
Noot voor redactie
Voor informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met woordvoerder Dé van de Riet, tel. 06 2351 2607.